fredag den 9. november 2007

Det at være gymnasiebibliotekar

Torsdag d. 8. november "pludrede" jeg i en time i mit nye team, Team Samfund og Menneske, om hvordan det er at være gymnasiebibiotekar. Lidt om, hvad jeg laver på Hasseris Gymnasium og hvilke tiltag vi har gang i derude.

Jeg startede ud med at nævne at lovgivningen i den nye reform er lidt problematisk i forhold til bibliotek og bibliotekar. Der står ikke NOGET om hvordan eleverne skal hjælpes mht. informationssøgning - de skal bare være studiekompetente (og så kan man være fristet til at tilføje, at så er de overladt til egen skæbne til at finde relevant materiale).

På Hasseris Gymnasium har traditionen iflg. GAMMEL gymnasiereform været, at bibliotekaren kommer ind i klassen og fortæller noget om litteratursøgning i baser og internet i 1.g i forbindelse med danskopgaven, og så genopfriskes det i 2.-3. g efter behov. Desuden fik de en 10 minutters "HEJ, her er biblioteket og her her jeres lokale bogpusher". Det har lærerne glemt at få ind i den nye reform. Så de små poder er på herrens mark og løber rundt med Vilde Øjne og er nærmest gået i panik.

Jeg har hidtil været god til at give hurtige 5minutters "sådan-gør-du-og-sådan-sparker-jeg-dig-igang"-seanser. Men det holder ikke i længden.Så jeg er ved, sammen med 2 lærere, at lave et udkast til hvordan man kan få det mere ind i undervisningen, og det gør vi ud fra det vi kalder Thisted-modellen, hvor de gør det allerede:

  • I 1g (1. semester) gives en introduktion til biblioteket
  • I 1g (2. semester) bygges der i et AT-forløb videre på biblioteksintroduktionen; her deltager en faglærer foruden bibliotekaren.
  • I 2g (4. semester) introduceres eleverne i forbindelse med studieretningsopgaven til søgestrategier og kildekritik af faglæreren.
  • I 3g (6. semester) har faglæreren fokus på elevens refleksion over søgeproces og læring i forbindelse med synopsisskrivningen i AT.

Sådan foregår det i Thisted, nu skal vi finde ud af, hvordan det skal være på Hasseris Gymnasium. For skemalægges - DET skal det.

Så var jeg inde på følgende netkilder, hvor SKODA er en stor del:

En ting, jeg glemte at nævne på dagen var Center for Undervisningsmidler. Her kan også skaffes materiale - det foregår via skolen. Men vi kan jo på vagten slå op og konstarere om emnet evt. befinder sig dér. Et eksempel fra torsdagens aftenvagt med Lissa: En elev (tilfældigvis fra Hasseris) var på jagt efter filmen The Wave. Den er ej at skaffe fra landets biblioteker. Men et hurtigt opslag gjorde det klart, at den findes på Center for Undervisningsmidler.

Til sidst skal nævnes at jeg sidder i styregruppen i gymnasiebibliotekarnetværket. Vi mødes 1 gang i kvartalet, hvor vi arbejder på at styrke gymnasiebibliotekarerne, arrangerer landsmøder, og meget mere. Næste møde er d. 4. december og så håber jeg at have mere viden om det "frygtelige" ressourcerum som 3.g'erne skal bruge i januar måned, hvor de skal skrive synopsis. Det bliver samme panik som sidste år, hvor de skulle skrive inden for emnet "krig, medier og teknologi".

3 kommentarer:

Inger sagde ...

Tak for gymnasie-info. Vi venter alle med rædsel på januars opgave. Den bliver vel ligeså tværfaglig som sidste års?

Bo Gymnasiebibliotekar sagde ...

Hej Annelise

Husk at fortælle på Folkebiblioteket at det kan blive endnu mere rædselsfuldt hvis vi alle bliver nødt til af økonomiske grunde at træde ud af kørselsordningen!!!

anr-kultur sagde ...

Ork ja, Inger. Selvfølgelig gør den dét. ;-)

Bo, så er det jo bare at smøge ærmerne op. ;-) Det mærkes allerede nu med studieretningsopgave OG da/hi-opgave.